Chiar inainte de asfintit, 18 straini intra in bordeiul peruan rotund, decorat cu ornamente specifice, viu colorate. Niste sunete specifice dau semnalul inceputului ceremoniei. Participantii, oameni de cariera, avand intre 35 si 65 de ani, isi imbraca hainele comfortabile, pregatindu-si sacii de dormit, pernele si paturile. Fiecare are cate o mica galeata colorata cu verde, rosu sau albastru.

“Seamana cu o petrecere in pijamale ! ” – glumeste gazda.

Shamanul, un american aflat printre bastinasii peruani de peste un deceniu, initiat in tainele plantelor si familiarizat cu misterele junglei, isi ocupa locul si porneste un monolog in care descrie in termeni prietenosi ceea ce avea sa urmeze.

“Ramaneti cu respiratia…  nu vorbiti si nu va atingeti !” spuse el, grupului .

Unul cate unul, cei 18 vizitatori au apropiat de buze micul vas ceremonial si au baut. Urmatoarea jumatate de ora, o liniste deplina a invaluit locul. Apoi shamanul a inceput sa cante. Efectele bauturii au inceput sa-si faca simtite prezenta. Incepuse.

Unii au plans, altii au scos sunete ciudate din stomac, iar cei mai multi au vomitat in galetile colorate. Pentru urmatoarele cinci ore, s-a experimentat ceea ce locuitorii junglei numesc “lucrarea”.

Cativa au calatorit inapoi in amintirile copilariei, unii au avut viziuni despre natura, ingeri, vindecatori, lumini deosebite.  Iar in incheiere, fiecare a spus ca bautura le-a oferit oportunitatea sa-si vada viata dintr-o cu totul alta perspectiva.

“A fost una din cele mai profunde experiente din viata mea. A fost minunat !” spune Fred, un tip cu barba alba si ochi blajini, avand in jur de 50 de ani.

Gazda, pe nume Kim, impreuna cu sotul ei Josh, au organizasera peste 50 de astfel de intalniri incepand cu vara lui 2010. In tot acest timp, au auzit sute de declaratii similare cu cea a lui Fred.

Insa, cu toate astea, lichidul intra in categoria substantelor interzise. Riscul asumat ii face sa se teama, dar amandoi spun ca nu au de ales.

“Dupa ce am vazut cati oameni ajuta aceasta bautura, as face practic orice sa fiu de folos. Viata mea nu ar avea rost daca nu as face asta”, spune Kim.

Bautura cu proprietati psihoactive poarte multe nume. William Burroughs si Allen Ginseng au numit-o Yage. In Brazilia este cunoscuta drept Hoasca. Vita Spiritului sau Liana Sufletelor sunt alte denumiri date bauturii de catre indigenii Amazoniei. Ayahuasca este cel mai intalnit nume dat fierturii de plante care contine un puternic halucinogen natural-DMT.

peru-ayahuasca-kapitari-2011-0251-900x800

 

In ultima perioada, fenomenul a luat amploare in cultura vestica. Celebritati precum Jennifer Aniston sau Sting au luat contact cu magia junglei. Gura lumii spune ca in fiecare seara, intre 50 si 100 de grupuri experimenteaza ayahuasca, si asta doar in New York.

Echipele de cercetatori si medici care, in ultimii ani au obtinut aprobari din partea FDA pentru a demara studiile cu substante precum MDMA si psilocibina, si-au indreptat acum atentia catre ayahuasca. Studiile preliminarii sugereaza ca bautura ar putea trata depresia, diverse forme de dependenta si in special frica de moarte.

Pentru cei fara un diagnostic anume, dar cu dorinta de a completa un oarecare aspect lipsa al vietii lor, spun ca ayahuasca le-a daruit niste daruri minunate precum compasiunea, intelegerea spirituala, conexiunea cu Universul.

“Ayahuasca penetreaza in societatea americana si are mare succes, mai mult decat oricare alta substanta psihedelica” declara Rick Doblin, Directorul Asociatiei Multidisciplinare pentru Studii Psihedelice, o organizatie non-profit situata in Santa Cruz, California.  “Dacat toti cei ce au experimentat minunata bautura ar avea acces la sfera publica simultan, ceva absolut fantastic s-ar produce”.

Intr-o sera de pe proprietatea Universitatii din Minnesota, Dennis Mckenna trece printre cateva plante de cacao si Punica, indreptandu-se spre coltul din care se inalta raspandindu-si lianele in jur, planta-minune pe numele sau stiintific Banisteriopsis Caapi.  Mckenna, profesorul cu barba alba si jeansi, arata cu varful stiloului din mana sa catre o liana tanara, spunand :  “Asta nu e nimic. La maturitate poate ajunge sa se intinda pana la 500 de metri si sa cantareasca cateva tone. Insa tot ceea ce e nevoie masoara cat un deget.”

Mckenna stie ce spune. A baut ayahuasca de cateva sute de ori. Un etnobotanist si etnofarmacologist celebru, Mckenna a cochetat cu psihedelicele inca din tinerete, la inceputul anilor ’60. A incercat de toate, de la LSD la Jimson’s Weed. “Era foarte rara pe atunci” isi aminteste el.

20130604_20130604plants06_33

 

Primele note despre ayahuasca dateaza din anul 1908, multumita botanistului Richard Spruce. Jumatate de secol mai tarziu, Etnobotanistul de la Harvard, Richard Evan Schultes, vine cu prima lucrare stiintifica pe aceasta tema. In aceeasi perioada, autorul William Burroughs ii scrie lui Allen Ginseng “scrisorile Yage”. Si cam asta e tot pentru acea vreme.

“Nu era nimic mai mult,” spune Mckenna. Cautand sa schimbe acest lucru, tanarul profesor porneste in prima sa calatorie in America de Sud. Zece ani mai tarziu se intoarce, pentru a aduna date pentru disertatia sa. Dupa luni intregi petrecute in jungla, aduce mostre ale plantei in laboratorul sau unde incepe cercetarile.

Pentru a obtine bautura, shamanii fierb doua plante amazoniene. Asta, timp de multe ore, uneori chiar zile. Astfel, DMT-ul continut de una dintre plante se amesteca cu un alt ingredient-cheie, inhibitorul de monoaminoxidaza, continut de cea de-a doua planta.

 

 

AyaExp

 

Pana la jumatatea secolului XX, mai multe grupari spiritualo-religioase din Brazilia s-au desprins din grupurile shamanilor, folosind ayahuasca drept sacrament. In 1991, una dintre acestea – un grup numit Uniao do Vegetal – l-a invitat pe Mckenna sa participe la o ceremonie ritualica cu ayahuasca. Intr-o camera cu 500 de oameni, Mckenna bea fiertura, fiind propulsat in cea mai spectaculoasa viziune a vietii sale care descria o calatorie in procesul fotosintezei perceputa de la nivelul moleculelor plantei. Revenind la starea obisnuita si intorcandu-se acasa, Mckenna incepe o noua carte “The Brotherhood of the Screaming Abyss”, in care spune : “..am stiut atunci ca primisem un dar nepretuit….”

Mckenna incepe astfel un studiu de cercetare asupra efectelor biomedicale ale ayahuasca. In mai putin de doi ani, se intorsese din nou in Brazilia, de data aceasta avandu-l alaturi pe Dr. Charles Grob, un psihiatru ce renume, directorul Institutului de Psihiatrie Harbour – UCLA Medical Center.

Timp de o luna, in vara anului 1993, echipa Hoasca Project testat un numar de 15 persoane, membri ai congregatiei Uniao do Vegetal, care foloseau cu regularitate amestecul de plante de peste 10 ani.  Comparativ cu acestia, testarile au vizat si indivizi de varste similare insa fara vreo experienta ayahuasca la activ. Au fost masurate presiunea sangelui, rata inimii, gradul de dilatare al pupilelor, temperatura corpului. Au avut loc si interviuri psihiatrice amanuntite.

O mare parte dintre subiectii barbati au avut de a face cu alcoolismul si starile de depresie severa inainte de a intra in comunitate. Acestia au declarat ca ayahuasca i-a ajutat sa isi schimbe viata. “Unii au declarat ca viata le-a fost salvata,” declara Grob.

Dupa plecarea cercetatorilor din Brazilia, datele au fost procesate, analizele de sange au sosit de la laborator iar descoperiri uimitoare aveau sa se releve: cei ce utilizau de multa vreme ayahuasca beneficiau de un nivel ridicat al transportarii serotoninei, substanta chimica cerebrala modulatoare a starii de echilibru si bunei dispozitii.

“Aceasta este tinta medicamentelor antidepresive iar acest scop a fost atins la indivizii utilizatori,” spune Mckenna.

Deficitul in fluxul serotoninei este strans legat de problemele precum alcoolismul si depresia. “Iata ca avem de-a face cu un medicament care inverseaza acest deficit, lucru pe care nici un medicament cunoscut pana in acest moment nu-l face. Si exista o corelatie cu modificarea comportamentului. Nu spun ca il modifica, dar cu siguranta are legatura,”  explica Mckenna.

Astazi, la 20 de ani dupa acel studiu, Mckenna se pregateste sa reia cercetarile. De aceasta data, doreste sa stranga suficiente fonduri pentru a initia un studiu in Peru, pentru a cerceta efecte ayahuasca pe pacientii afectati de Sindromul Post Traumatic. El spera ca aceste cercetari il vor ajuta sa isi indeplineasca visul, sa puna bazele unei clinici medicale in Peru.

“Daca am putea pune la un loc tot ce e mai util din domeniul shamanismului si tot ce e mai bun din psihoterapie, cred ca s-ar putea pune bazele unei noi paradigme in ceea ce priveste domeniu sanatatii.”

 

Lisa Yeo nu pare o narcomana. Femeia cu parul blond si piele fina, poarte o bluza decoltata, in ton cu moda. Este sarbatoarea Halloween, iar cei doi caini ai sai latra necontenit catre copiii care tot bat la usa.

Cu numai 8 ani in urma, cantarea 35kg iar cei doi dinti din fata ii lipseau. Tatal ei ii daduse sa bea cea dintai bautura cu alcool la varsta de 6 ani, obicei care s-a pastrat pana in adolescenta. Apoi a aparut dependenta de cocaina si heroina, pentru ca la varsta de 25 de ani sa practice deja prostitutia pentru a-si putea duce zilele. In cele din urma a avut un accident masiv in urma caruia a decis sa isi schimbe viata.  Timp de 18 ani a urmat tot felul de tratamente de dezintoxicare, a fost internata in centre de dezalcoolizare, insa in continuare nu era total vindecata. Multa vreme a primit metadona ca si substitut pentru dependenta de heroina, insa isi dorea sa fie libera cu totul. Doctorii i-au spus ca, a renunta la metadona este foarte periculos si au sfatuit-o sa isi accepte viata asa cum este, continuand tratamentul. Yeo nu mai suporta acest lucru. Se gandea deja la sinucidere.

Apoi a auzit despre specialistul canadian in dependente, Dr. Gabor Mate. A programat o intalnire cu acesta.

“I-am spus povestea vietii mele iar in final Dr. Mate mi-a rapsuns: ‘Lisa, cred te pot ghida catre o iesire din aceasta situatie,’ “  isi aminteste Yeo.  ”I-am zis… Pe bune?!? “

Urmatoarea vara, Yeo a petrecut-o intr-o clinica din Mexic, unde i-a fost administrata o alta planta din medicina traditionala shamanica, Iboga, care ajutat-o sa se indeparteze treptat de opioide. In toamna aceluiasi an, era deja pregatita pentru urmatorul pas, o tabara de o saptamana in jungla, pentru “lucrarea” ayahuasca.

In noaptea celei dintai ceremonii ceva remarcabil s-a petrecut. “Simteam ceva in zona ficatului, zona afectata de hepatita C. Simteam cum ceva, ce am asociat cu entitatea plantei, imi mangaia zona si incetul cu incetul, durerile se disipau. In final nu am mai simtit durere.”

In cea de-a doua noapte, experienta sa a fost total diferita. Imagini au inceput sa-i invadeze mintea. Erau imagini ale oamenilor care ii aratasera bunavointa de-a lungul vietii.  “Era ca un pachet de carti cu imagini, desfasurandu-se in fata mea. Iar in ultima imagine era mama.”

De atunci, Yeo a initiat o a doua tabara de vindecare, si este foarte multumita de faptul ca ayahuasca a ajutat-o sa descopere cine este fara ajutorul altor substante. “Mi-a oferit siguranta si m-a invatat cum sa ma tratez atunci cand gandurile haotice ma stapanesc. M-a ajutat sa eliberez durerea, sa spulber trauma.”

 

Tratamentul pentru dependente este zona cea mai promitatoare in care ayahuasca are un cuvant de spus. Momentan, doctorii nu au variante mai bune de tratament.

“… cineva intra in cabinetul medical si i se spune practic acelasi lucru ca in urma cu 50 de ani…. gaseste-ti un grup de terapie, un consilier psihologic…. .nu prea avem variante..” explica Grob.  “Experienta ayahuasca are o natura psiho-spirituala si asigura acelasi efect ca si grupul de terapie, baza experientei fiind aceea ca te face sa intelegi ca exista ceva mai mare din care facem parte,” continua doctorul.

Cand Gabor Mate a aflat pentru prima data de ayahuasca, a publicat o carte pe tema ayahuasca si dependentele, “In the realm of hungry ghosts”. Oamenii au inceput sa-i scrie, sa devina interesati de subiect. Mate a decis sa incerce ayahuasca si a descoperit imediat potentialul medicatiei traditionale.

“Experienta ayahuasca mi-a dizolvat toate mecanismele de aparare. Am experimentat un sentiment de dragoste profunda, lacrimile de bucurie imi curgeau,” spune el.  Apoi a inceput sa organizeze el insusi tabere de vindecare, alaturi de shamani, ajutandu-i pe pacienti sa se pregateasca si sa integreze corespunzator experienta.

“Problema nu se pune la modul – uite un medicament care o sa ma repare – ci  – uite o substanta sub efectul careia voi fi in stare sa accesez o stare de introspectie profunda, inaccesibila in mod obisnuit, care ma va scuti de ani intregi de terapie.”

Un grup format din 12 indivizi a participat la cea dintai ceremonie condusa de Mate. Inainte de experienta le-a fost facuta o evaluare psihiatrica pentru a masura factori precum speranta, echilibrul emotional, calitatea vietii..etc.  Toti pacientii sufereau. Dependentele ii apasau ingrozitor.

Dupa ceremonie, testele au continuat. Doua saptamani mai tarziu, apoi patru, apoi cate o data pe luna, timp de jumatate de an. Rezultatele au fost publicate in jurnalul “Current Drug Abuse Reviews” au fost foarte promitatoare. O parte dintre pacienti renuntasera la dependenta de alcool, tutun si cocaina. Testele psihologie aratau ca si calitatea vietii lor se imbunatatise considerabil. Unul dintre participanti, un barbat in varsta de 30 de ani, a declarat : “Experienta m-a pus fata in fata cu mine insumi, cu fricile si furia mea. Astea erau de fapt cauzele dependentei mele. Mi-ar fi placut sa aflu de ayahuasca acum 20 de ani. Ma-s fi salvat de la o multime de probleme.”

 

 

ayahuasca

 

 

Iquitos, Peru, este un oras care a capatat renumele de capitala a turismului ayahuasca. In anul 2012, peste 250.000 de vizitatori au ajuns in bazinul Amazonului avand acest scop. Fluxul de turisti aflati in cautarea transcendentei a atras dupa sine si probleme. Cei mai multi cad prada nenumaratilor asa-zisi shamani si tertipurilor lor destinate turistilor creduli.

 

Joshua Wickerham, consultant in probleme de sustenabilitate, a luat cuvantul in cardul unei conferinte avand drept tema psihedelicele, desfasurata in Oakland, California. “Fenomenul ayahuasca ia amploare la nivel global. Pentru a evita problemele de orice fel, am pus bazele unui fel de TripAdvisor pentru centrele terapeutice unde se utilizeaza ayahuasca.”  Ethnobotanical Stewardship Council este o organizatie non-profit, destinata sustenabilitatii si utilizarii in conditii de siguranta a medicamentului traditional amazonian. “ESC are rolul de a-i educa pe cei ce cauta vindecarea. In acest fel se vor evita cazurile in care un turist nestiutor, coborand din avion, intreaba pe primul taximetrist iesit in cale : ‘unde gasesc ayahuasca?’ “

 

Studiile arata ca ayahuasca este unul dintre cele mai sigure medicamente ale naturii. Pentru a deveni letala, doza unei ceremonii ar trebui multiplicata de cateva zeci de ori (30ml-50ml).  Scanari ale creierului indica faptul ca neurotoxicitatea in cazul ayahuasca este inexistenta. Cele mai mari riscuri sunt de natura psihologica. “Aici intervine adevaratul rol al unui bun shaman” spune Mckenna.

In comunitatile ayahuasca circula o serie de povestiri destul de ciudate pe aceasta tema. Povestea femeii din Germania care a fost abuzata sexual de “shamanul” ei, doi cetateni francezi care au murit in timpul ceremoniei, unul de infarct iar celalalt din cauza medicatiei sale folosita impreuna cu ayahuasca. Insa cea mai cumplita intamplare este cea a tanarului de 18 ani, Kyle Nolan. Baiatul a participat la o ceremonie in cadrul uni centru shamanic putin cunoscut, sub indrumarea unui shaman pe nume Mancoluto, in vara lui 2011. Tanarul nu s-a mai intors acasa, iar parintii au plecat in cautarea sa.  Cand au ajuns la centru, Mencoluto a sustinut ca baiatul parasise ceremonia in toiul noptii insa cateva saptamani mai tarziu, trupul acestuia a fost descoperit undeva pe proprietatea centrului. Aceasta intamplare poate servi drept avertisment celor ce se arunca in experienta legati la ochi.

Aici intervine organizatia lui Wickerham care colaboreaza in prezent cu guvernele Peru si Ecuador, sperand sa poata preveni o alta tragedie.

 

 

 

9348248.t

 

 

Dr. Brian Rush a initiat o campanie de strangere de fonduri pentru un studiu ayahuasca. Nu stia la ce sa se astepte. In mai putin de 3 luni, echipa sa a strans 34.000 $. Majoritatea donatorilor erau fosti pacienti care se vindecasera. Psihiatrii si psihologii din Statele Unite si Canada au ajutat si ei cu fonduri.

Rush, cercetator in domeniul dependentelor cu un doctorat in Sanatate Publica, a calatorit in Peru in anul 2011 pentru a invata mai multe despre ayahuasca. A participat la o ceremonie unde a fost nevoit sa se confrunte cu dependenta sa de tigari de peste douazeci de ani.  “Eram intins pe patura si vomitam. Simteam ca elimin otrava tigarilor. Mai incercasem de cateva ori sa renunt la fumat insa de data asta era cu totul altceva. Amintirea dependentei disparuse. Pana si amintirea tactila a fumatului disparuse din mainile mele.”

Din acel moment, Dr. Rush s-a pus la dispozitia centrului care nu avea un program terapeutic foarte elaborat. Cu fondurile obtinute din campanie a demarat un proiect de cercetare care se va desfasura pe parcursul catorva ani. Alaturi de o echipa 40 de profesionisti a pus bazele unui program extrem de complex care isi propune sa faca publice rezultatele cercetarilor lor la nivel mondial. Speranta lor se indreapta inspre momentul in care raspunsurile stiintifice legate de efectul miraculos al ayahuasca vor fi clare si incontestabile, oamenii vor capata incredere in acest medicament, iar dependentele nu vor mai reprezenta o problema pentru societate.