Ayahuasca (pronuntat ah-yah-WAH-ska) si Yage (ya-HEY)  sunt numele date de nativii amazonieni lianei Banisteriopsis Caapi si amestecului cu proprietati psihotrope realizat din aceasta liana si alte cateva plante medicinale din padurea tropicala sud-americana. Acest amestec are o straveche istorie si este utilizat de catre mai toti shamanii si vindecatorii traditionali ai culturilor din Peru, Bolivia, Panama, Brazilia, Venezuela, Columbia si Ecuador, cu scopul de a accesa dimensiuni mitologice si viziuni ce furnizeaza vindecari aparent miraculoase. download

Acest amestec de plante determina viziuni foarte puternice si incarcate cu  semnificatie datorita substantei DMT, compusul psihoactiv predominant. Calitatile vizionare si terapeutice ale acestor plante fac

din Ayahuasca un medicament benefic atat pentru corpul fizic, pentru minte si din cate se pare are un rol important in echilibrul

psiho-spiritual al pacientului.

Cu o larga raspandire in zonele superioare ale Amazonului, ayahuasca a fost utilizata ca si medicament de catre aborigeni inca de acum multe

mii de ani.Tipare abstracte, zig-zaguri, picturi rupestre reprezentand forme geometrice variate au fost descoperite in toata Amazonia. Vasele si hainele triburilor bastinase, formele de arta pe piele si ritualurile acestora reprezinta conexiunea dintre viata lor de zi cu zi si dimensiunile transpersonale ale constiintei. Mitul Ayahuasca este abundent in povesti ce descriu stransa legatura a acestui amestec “sacru” cu crearea Universului, a galaxiei, a planetei Pamant, indicandu-se faptul ca aceste informatii sunt de foarta multa vreme cunoscute localnicilor.

Ayahuasca este un medicament considerat “sacru”, extrem de venerat, considerat drept panaceu psihologic si spiritual prin excelenta. In Ecuador, este numita “mama tuturor leacurilor” sau “mama tuturor plantelor”. In Peru si Brazilia este cunoscuta drept “vita sufletelor” sau “liana cu suflet”, localnicii considerand-o un mediator intre lumea vegetala si cea a oamenilor, invatandu-i pe acestia cum sa comunice cu natura si sa invete despre beneficiile plantelor.

In perioada moderna, multe religii practica ceremoniile cu Ayahuasca in scopuri spirituale si de vindecare. Shamanismul Metizo-American spre exemplu, este una dintre traditiile localnicilor din bazinul Amazonului. Vindecatorii sau “curanderos” din Peru alaturi de “taitas” din Columbia au reusit sa pastreze vie traditia Ayahuasca in ultimii 50 de ani, in ciuda razboaielor civile ce au destabilizat zona.

AYAHUASCA-CEREMONY-462

Un alt cult local modern este Biserica Santo Daime, o congregatie ce amesteca catolicismul, spiritismul afro-brazilian si shamanismul amazonian, fondata in anul 1930.

Ceremoniile Santo Daime practica “impartasirea” cu Ayahuasca, aceasta reprezentant un sacrament. Alaturi de imnuri de multumire catre Mama Pamant si perioade de meditatie, grupurile de adepti beau Yage in scop de purificare fizica si spirituala.

In anul 1960, o alta biserica Ayahuasca ia nastere in Brazilia. Uniao do Vegetal sau UDV este o scoala esoterica similara cu scolile hermetice sau rosicruciane avand ca scop elevarea sufletului adeptului pentru atingerea nivelurilor profunde ale cunoasterii universale.  Diferenta intre Santo Daime si UDV este ca, in timp ce UDV se comporta ca o organizatie unificata, Santo Daime este un cult ce include multe miscari autonome chiar si in afara Americii de Sud.  Insa ambele biserici interzic convertirea de noi adepti, miscarile crescand datorita implicarii voluntare a indivizilor.

O alta miscare Ayahuasca este reprezentata de Biserica Barquinha,  asemanatoare Santo Daime insa cu ritualuri cumva diferite, avand ca scop pastrarea traditiei pe meleagurile braziliene.

Dupa multi ani de practica clandestina, in urma a riguroase studii de caz, guvernul Braziliei a fost nevoit sa recunoasca dreptul legal de practica al acestor religii, insa, in multe alte tari, ceremoniile Ayahuasca chiar si in context religios, sunt inca interzise.

Ceremoniile Ayahuasca au fost adoptate si de catre alte miscari religioase sincretice precum Sufismul (devenind Ordinul Fatimiya Sufi), Gnosticismul (Gnostic Shamanism of Light), Sikhismul, Wicca (Padeva).  De asemenea, exista si practicanti ai Buddhismului care folosesc Ayahuasca. Din ce in ce mai multe miscari sincretice iau nastere in prezent, utilizant sacramentul Ayahuasca ca practica fundamentala de dezvoltare personala. Un astfel de exemplu il reprezinta Shamanismul combinat cu psihoterapia moderna, aceasta miscare avand un centru la “Takiwasi” – situat in Tarapoto, Peru, centru unde shamani psihoterapeuti utilizeaza Ayahuasca pentru a trata dependentele de droguri si alcoolism.

In ultimii ani a luat amploare “turismul Ayahuasca”. Numerosi turisti din tari masiv industrializate calatoresc in America de Sud pentru a experimenta ceremoniile Ayahuasca impreuna cu vindecatorii din Amazonia ce si-au adaptat traditia si tehnicile de tratament la cererea pacientilor din lumea moderna.  Cel mai important centru turistic spiritual se gaseste in Iquitos, Peru, unde marea majoritate a practicantilor fac parte din tribul Shipibo. Uneori, acestia primesc ucenici din toate partile lumii, cu scopul de a le preda practicile stravechi si de a raspandi intelepciunea civilizatiei Amazonului. Aceasta miscare este numita si “neo-shamanism”, un tip de shamanism adaptat societatii industrializate.

Elementul cheie al ceremoniilor Ayahuasca se pare ca il reprezinta purificarea care se desfasoara  in trei etape principale. Dieta alimentara anterioara ceremoniei, purgatia din timpul ceremoniei si integrarea psiho-emotionala a experientei.   Dieta anterioara are rolul de a curata organismul de toxinele provenite din alimentele procesate. In functie de natura afectiunii pacientului, aceasta dieta este compusa din diferite plante medicinale si poate dura cateva zile.

In timpul ceremoniei propriu-zise are loc un proces de detoxifiere energetic, mult mai intens, care se manifesta sub forma de varsaturi sau defecare. In aceasta etapa, shamanul ce ghideaza ceremonia are un rol determinant. El ii invata pe pacienti cum sa accepte trairile intense, sa inteleaga viziunile ce apar in aceasta etapa, sa elibereze fricile si in general energia stagnanta acumulata in sistemul corp-minte, prin deblocarea si reactivarea centrilor si meridianelor energetice. Dupa cateva reprize de eliminare a toxinelor, pacientii se simt extrem de relaxati si se pot bucura in continuare de integrarea experientei.

Perioada de dupa ceremonia propriu-zisa este extrem de importanta.  Odata integrata experienta, cu indrumarea shamanului sau a terapeutului-ghid, pacientul invata sa identifice cauzele efectiunilor, acordand maximum de atentie modului de abordare al propriei vieti pe viitor, pentru ca, la urma urmei, scopul suprem al experientei este de a reinnoi fiinta umana la toate nivelurile (fizic, emotional, psiho-spiritual).

Fie ca este privita ca o experienta noua, o modalitate de dezvoltare personala, o metoda de vindecare fizica sau emotionala sau o cale de a comunica cu natura sacra a Universului, beneficiile aduse de aceasta potiune straveche sunt incontestabile. Experienta transpersonala extrem de profunda, Ayahuasca amplifica nivelurile subtile ale fiintei umane, sporeste constientizarea de sine si perceptia propriei realitati ajutand la identificarea de noi repere cu rol in redefinirea noilor directii in viata.