Interviu cu Thomas B. Roberts, profesor emerit in cadrul Universitatii Northern Illinois, fondator al programului universitar de Studii Psihedelice, lansat in anul 1981, primul proiect universitar la nivel mondial.

In ultima vreme, fenomenul terapiilor psihedelice a luat amploare, tot mai multi oameni vorbesc despre un asa zis curent nou, o renastere a constiintei umane, Renasterea Psihedelica.

“Pentru mine, Renasterea Psihedelica este mai mult decat un set de practici terapeutice, o forma de spiritualitate experientiala sau o modalitate de a imbogati campul cunoasterii academice sau al creatiei artistice. Pot considera acest fenomen drept un portal catre o noua si complexa viziune asupra mintii, ce este si ce poate deveni ea. Ce noi tipuri de intrebuintari si practici vor aparea, odata ce fenomenul va fi acceptat si asimilat la la nivel global?  ” spune profesorul T. Roberts.

 

Un model pe 4 niveluri

“Cand ma gandesc la termenul de ‘Renastere Psihedelica’ imi vine foarte usor sa il vizualizez drept un proces cu 4 niveluri, pe scurt : medical, religie-spiritualitate, intelectual-artistic, minte-corp (nivel de constiinta). Fiecare nivel se dezvolta si se ramifica in urmatoarea etapa, in mod natural, pe masura ce publicul devine mai familiarizat cu subiectul. Sunt intrebat adesea ce politici, ce metode de practica ar trebui utilizate pentru fiecare etapa. Este important sa constientizam ca exista doua fatete ale acestui aspect, conventiile sociale si conventiile legislative. Si pentru ca cele doua fatete interactioneaza constant, orice tentativa de a modifica pe una dintre ele trebuie sa o includa si pe cealalta. Etapa practicilor medicale a inceput deja sa se manifeste in ambele directii, atat social cat si legislativ.

 

Nivelul Medical-Neurostiintific este considerat cel dintai nivel, probabil si pentru motivul ca, momentan, cultura noastra este prioritar interesata de domeniul vindecarii afectiunilor. De asemenea, descoperirile, rezultatele studiilor pot fi observate, masurate, implica costuri extrem de reduse, si sunt extrem de apreciate de societate si conducand implicit catre fenomenul de acceptare.fig5

       Mai mult decat atat, psihoterapia si psihiatria moderna au descoperit ca experientele de tip spiritual traite in terapiile psihedelice sustin pacientii in procesul de vindecare, ii ajuta sa-si determine noi seturi de valori personale si sa capete o minte deschisa. Acesta este motivul pentru care psihedelicele au asa mare succes in tratarea dependentelor, a traumatismelor psihice etc.

      Descoperirile in domeniile neurostiintelor au condus catre aparitia curentului ‘Neurotheology’, rezultatul fuziunii dintre medicina, stiinta si spiritualitate, acest curent putand fi considerat puntea de legatura catre urmatoarea etapa.

 

Nivelul religie-spiritualitate

Atunci cand sunt utilizate in scop spiritual, psihedelicele sunt numite si “enteogene”. Ele pot produce o experienta spirituala de tip mistic, sau, cel putin, asa este interpretata. Exista numeroase dezbateri pe aceasta tema si evident, ca oricare tema ce tine de religie sau spiritualitate.

In timp ce nivelul medical-neurostiintific se bucura de recunoasterea publica, nivelul spiritual se afla de obicei in afara atentiei publice. In acest moment, nivelul spiritual este abia in faza de inceput, din ce in ce mai multe biserici si miscari spirituale utilizeaza psihedelicele iar psihoterapia introduce treptat termenii de ‘Constiinta’ si ‘Unitate’ in limbajul stiintific.  Suntem departe de perioada de varf a acestui nivel, insa semintele enteogenice sunt sadite si incep sa incolteasca.tumblr_mrwujanZz41qifk07o1_500

       Cat despre metodele prin care acest nivel se poate integra social, acestea sunt mai complexe si ceva mai voalate. Putem vorbi aici despre libertatea de practica spirituala, nivelul personal de constientizare, traditia religioasa. Cum poate stabili Legea daca aceste substante sunt folosite in scop religios? O religie presupune un grup organizat, practica, membri. Se pot aplica legile valide in cazul cercetarii medicale si in aceasta situatie ?  Se poate determina daca cineva foloseste cu adevarat psihedelice pentru elevarea spirituala sau daca este doar un pretext pentru a incalca legea?   Atunci cand apare in discutie scopul ‘recreational’, practicantii religiilor enteogene se simt ofensati. Insa atunci cand un grup religios  isi propune sa adopte practici ceremoniale enteogene, va fi nevoie de aprobare guvernamentala ? Cine si in ce baza poate permite sau refuza experienta? Imi imaginez ce se va intampla cand universitatile vor avea in grila de cursuri studii religioase, psihologia religiilor si practici de laborator care sa presupuna cercetarea plantelor ceremoniale. Cine va raspunde de acest domeniu? Cum va fi integrat in noile programe scolare? Momentan legile interzic aproape integral dezvoltarea cunoasterii in aceste domenii, insa va mai fi valabil si peste cativa ani ?

       Trecand prin acest nivel, noi granite vor fi depasite iar numeroasele zone de cercetare aflate acum in faza incipienta se vor dezvolta si vor capata noi valente, conducand umanitatea catre taramuri intelectuale complet noi, catre aparitia a noi forme de exprimare sociala si culturala.

 

Nivelul intelectual-artistic 

Comunitatile de intelectuali si artisti deja incearca sa descrie in domeniile lor de activitate, natura experientei psihedelice. Artistii creaza lucrari tot mai intense si pline de declansatori perceptual-senzitivi pentru a stimula trairi similare celor psihedelice in publicul larg. Mediul academic s-a imbogatit de asemenea, exemplul modelului de minte umana din teoria psihocritica a lui Stanislav Grof fiind foarte relevant. Cea mai putin dezvoltata zona de explorare a psihedelicelor este aceea de generare a noi idei, teorii, paradigme. Ca un mod de a gandi ‘in afara cutiei’, imi place sa le numesc ‘ideagene’ si sper ca intr-o zi, mediul academic sa promoveze cercetarea psihedelica ca si componenta determinanta in dezvoltarea de noi sisteme de educatie.lpsychedelic_0430

       La fel ca si la nivelurile anterioare, politicile de buna-practica apar in discutie. Putem vorbi despre libertatea academica si artistica, libertate care tine de conventiile sociale, nu de legislatie. Insa legile curente sunt nefavorabile acesui tip de libertate. Daca oamenii ar indrazni sa experimenteze, sa cerceteze, sunt convins ca aceste experiente ar putea fi considerate de catre multi drept extrem de benefice dezvoltarii creative, spirituale, educationale, stiintifice, puternic transformative, pline de altruism si etica si avand un mare potential de insanatosire psihica. Negarea acestor experiente pune in pericol dezvoltarea colectiva a umanitatii. Astfel de legi submineaza dreptul omului.

       Artistii si intelectualii considera psihedelicele drept inspirationale, generatoare de idei, modificatori ai perspectivei. Scolile de arta si institutele de cercetare considera benefic rolul lor. Daca arta si cercetarea sunt utile umanitatii, oare mijloacele care genereaza dezvoltarea lor ar trebui interzise?

 

Nivelul minte-corp  

Umanitatea se afla in plin proces de expansiune a nivelului de constiinta iar Renasterea Psihedelica este un fenomen capabil sa amplifice si sa diversifice starile mintii si a trupului. Asa cum tehnologia electronica de ultima generatie se poate imbunatati prin noi aplicatii, in acelasi fel functioneaza si psihedelicele pentru mintea umana. Psihedelicele sunt o familie de ‘aplicatii pentru minte si trup’. Mai exista si alte ‘aplicatii’ precum meditatia, tehnicile de respiratie, artele martiale, hipnoza, autosugestia, stimularea trans-craniana, etc. . Tot mai multa lume devine constienta de faptul ca mintea poate fi imbunatatita cu ajutorul acestor ‘aplicatii’. Acest nivel este o provocare pentru exploratorii constiintei, o provocare de a explora stari noi, de a dobandi abilitati noi. Fiecare persoana este libera sa exploreze, sa practice, sa se dezvolte, sa combine abilitatile dobandite si sa duca evolutia la un nou nivel.

Cine ar putea sa controleze acest nivel? Religiile? Guvernul?  Pentru fiecare nivel, legislatia se cere a fi tot mai complexa. In acest moment, legile sunt scrise de oameni ai caror minti se afla in starea obisnuita de constiinta, in starea ‘pilot automat’. Cine stie ce fel de legi ar putea fi adoptate in stari de constiinta diferite ?  Ramane sa vedem cum vor evolua lucrurile…

Una peste alta, nu am nici un dubiu ca acesta este inceputul unei noi etape in evolutia speciei umane. Neurostiintele si terapiile psihedelice sunt in plin proces. Nivelul religie-spiritualitate si cel intelectual-artistic sunt in faza de germinare iar pentru nivelul de expansiune a constiintei, din ce in ce mai multi exploratori pornesc in calatorie. Totul se indreapta spre un rezultat clar: transformarea si progresul fiintei umane. Cine este in masura sa judece progresul omului? Guvernele? Bisericile? Criticii de arta? Organizatiile academice? Si dupa ce criterii? Acceptare sociala? Etica? Crestere economica?

Chiar si asa, ne gandim la aceste lucruri dintr-o perspectiva limitata, una a mintilor obisnuite. Ma intreb oare cum ar arata lucrurile din perspectiva unor minti imbunatatite, amplificate cu o abundenta de ‘aplicatii’…cred ca deja situatia devine din ce in ce mai dificil de imaginat. Insa vom vedea… “

 

 

Extras, tradus si editat de Manolescu Francisc

 

sursa: alternet.org